Rändav bioklass meie koolis

Esmaspäeval, 03. detsembril olid 10. – 12. klasside õpilased alates kella 10-st kehastunud geeniteadlasteks. Bioloogiaklass oli muudetud Rändava bioklassi  poolt molekulaarbioloogia laboriks, kus sai kasutada kaasaegseid laboriseadmeid nagu näiteks PCR-masinat ehk termotsüklerit, geelelektrofereesi, automaatpipette.

Päeva alustati tutvumisringiga, kus TÜ tudengid tutvustasid ennast ning enda lemmikmagustoitu. Edasi räägiti lühidalt projektist ja selle eesmärgist, ning Tartu Ülikoolist ja seal asuvast looduse täppisteaduskonnast, kus juhendajad ka ise õpivad. Pikemalt räägiti ohutusest ja laua peal olevatest töövahenditest, millega hakatakse tegelema (E. Limberg)

Õpilastele õpetati selgeks pipeteerimise algtõed ja selgitati välja kõige täpsema lahuse koguse pipeteerijad. Käsitleti  DNA koguse mõõtmist ja kvaliteedi hindamist. Endalt võetud DNA proovist eraldati DNA, mis sadestamise tagajärjel muutus visuaalselt ka nähtavaks. Edasi paljundasid õpilased tundmatust proovist papiloomviiruste HPV-6 ja HPV-16 DNA lõike polümeraasi ahelreaktsiooni abil (polymerase chain reaction- PCR). PCR-meetod võimaldab väga väikesest DNA lõigust luua miljoneid koopiaid. Selle reaktsiooni käigus saadud DNA lõigud lahustati ja analüüsiti agaroos geelelektroforeesi abil. Nii selgus, milline tundmatu proov sisaldas HPV-6 viirust, mis põhjustab nt soolatüükaid ja milline HPV-16 viirust, mis põhjustab emakakaela või eesnäärme vähki. Kõik läbiviidud uuringud olid täiesti ohutud.

Õpilaste arvamused sellest põnevast õppepäevast olid järgmised:

  • Minu arvates oli Rändava bioklassi poolt korraldatud päev täpselt selline, milline võiks olla tavaline koolipäev. Õppetöö käis nii, et praktika ja teooria olid koos, see tegi õppimise palju lihtsamaks. Kõik juhendajad olid toredad ja abivalmis. Mulle meeldis küll see päev.
  • Mulle väga meeldis. Rändava bioklassi juhendajad rääkisid väga arusaadavalt ning olid toredad. Sellest õpikojas õppisin pipeteerima ning erinevaid laboriseadmeid käsitsema. Ei kahetse, et osa võtsin.
  • Mulle väga meeldis eilne koolipäev, sest bioloogia õppimine oli väga huvitav. Õpetajad olid noored ja toredad, lisaks oli hea see, et sain koolitundidest sel päeval puhata. Teema oli väga huvitav, kõik tehti arusaadavaks ja bioloogia tundus palju huvitavam, kui lihtsalt tundides õppides, sest saime ise oma kätega asju läbi teha – saime praktilist bioloogiat proovida, mida muidu enda koolis ei saa.
  • Eilne päev oli väga huvitav ja äge. Väga tore, et noored inimesed seda korraldavad. Väga sõbralikud olid ja rääkisid asjad väga huvitavaks. Õppisin kuidas rahulikult vedelikke pipetiga võtta, kuna ühe korra lendas kõik see värviline vedelik mul igale poole laiali. Kui oleks võimalik võtaks sellest veel osa, sest see oli kogemusterohke ning tore päev. Suured tänud noortele, kes viitsivad Rändavat bioklassi korraldada.
  • Eilne päev oli üllatuslikult tore. Kuigi bioloogia pole minu lemmikaine koolis, muutsid noored tudengid selle aine nauditavaks. Teema oli hariv ja vajalik, kui kavatsen edasi meditsiini õppida. Soovitan!
  • Normaale oli, sai proovida uusi asju.
  • Minu arvates see ei olnud nii põnev kui räägiti. Midagi uut ma ei õppinud, ainult lõbus oli see, et sai nende asjadega tegelda ja tundidest ära saada.

1,5 aastat ootamist tasus end ära, just nii pikk oli ootejärjekord, et Rändav bioklass meie kooli jõuaks.  Suured tänud Katriin, Koit, Robin, Elisabeth ja Lee meeldiva juhendamise eest.

Info ja õpilaste mõtted õppepäevast edastas bioloogiaõpetaja Hille Arumäe.